lørdag 17. november 2012

17. nov. Hvalsafari Grøtfjorden

Det er midt i november - snart blir sola borte og vi går inn i mørketida. Da kommer silda!  Og dermed kommer hval og spekkhogger. Det var tid for min første hvalsafari. Ryktene hadde jo gått, og det var allerede noen flotte foto i avisen. Vi var hensvist til å bruke helga, og vi håpet det fremdeles var fisk i matfatet til de store hvalene. Knølhvaler.  Her har vi lagt utpå og lurer på hvor vi bør dra.

Inne i Grøtfjorden jaget fotografer på en stakkar - så vi dro utover og lyktes finne andre. Mektig og en anelse niftst å komme så nær. Hvem vil komme i vegen for dem? Men vi tiltrekkes av spenning og opplevelser.

Plutselig er det tid for måltid.
 Knølhvalen jager silda opp mot overflata og forsyner seg der den fortvilt vil ta til å fly. Havet løfter seg og slår kul på seg før hvalene i samarbeid og i lag bryter opp undenfra og forsyner seg grådig.




Det var meldt liten kulig fra sør, men havet var blikke stilt

Mer mat  -  kom og spis!



 Vi var jo nokså nære noen ganger. Bo - stabeistet - la seg midt i vegen og ble som flua på tallerken for hvalene. Han kunne faktisk ha blitt viftet vekk - så nære var han! Selv hadde jeg like før forrige servering innsett at silda ville komme opp rett der jeg lå fordi hvalen kom rett imot. Jeg karet meg bort og like etter slo sjøen kul på seg der jeg hadde vært. Silda spratt og så kom de glupske hvalene rett opp av sjøen. For et syn det var!


 Når hvalene blåste i lo drev pusten rett i nesa på oss. Det var også for nærkontakt å regne denne kraftige stildeånden og hvalpusten.
I Totos naust etterpå. Vi lyg og forteller skrøner. Bo ble løftet til værs og jeg filma fra undersida - men dessverre var dekselet på! 



1 kommentar:

eTavle