mandag 6. august 2012

30. juli - 1. aug. Dividalen - Dærta - En rettvinklet trekant

Mandagskvelden kom vi oss avgårde etter en liten visitt hos Reidar på Tamokstuen. Det ble en rask gange i myggsvermen denne varme og fuktige mandagskvelden opp til Dividalshytta. Vi tok inn på lille divihytte og hadde trivelig selskap. Men målet var Dærtahytta for å se på nybygget. Jeg mente det var en åtte timers tur, og det var det i grunnen også, men kanskje holdt vi også farten oppe pga påstanden min? Se bilde fra starten! Det ble en nokså våt tur, både regn og vind og tåke, og i tillegg skikkelige bekker og elver og myrer! At mine støvler holdt er et mirakel. Dog Skakterelva vadet jeg i sandaler. På vegen møtte vi flere utlendinger som tappert nøt naturen. På minuttet kom vi fram på stipulert tid, og tumlet inn i ei særdeles kokvarm hytte. Det lignet badstue for oss som var våte, svette og varme. Skulle der og da gitt mye for ei iskald ei - likegyldig hytte eller pils. Returen over Storfjellet var virkelig flott!  Sol, litt vind og myggfritt - Og utsikt og utsyn over fjellvidda i Troms er her på det aller vakreste! Jeg ville knapt forlate paradiset. Etterhvert kom vi ned til Frihetsli. Bilen sto på P-plassen - så nå var det bare å gå veg! Trekanten Frihetsli, Divi, Dærta består av lengdene 12, 25 og 22 km. Man kjenner jo igjen dette som sidene i en tilnærmet rettvinklet trekant, og som man vet kommer man vinkelrett ned på vegen ved Frihetsli! Slik sett sier jeg meg fornøyd med turen!   


Oppover stien til Dividalshytta

Fra starten utenfor Dividalshytta

På veg inn mellom lille og store Jærta

Et øyeblikk i opphold og uten vind

Den nye hytta på  Dærta

Dærtavagge

Dærtavagge

Brua ved "Sjausi"

Kvernbekken er da en foss!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

eTavle