torsdag 5. juli 2012

5 juli på Biellogaisa 1510 moh

Lang dagstur i Lyngen. Starta i Djupen og traska innover i herlig sommervær. Gode stier i Rypedalen, men ikke alle steder like lett å følge. Men lett å gå hvor som helst. Det anbefales å holde seg på ryggen så snart den dukker opp nært østsida av elva. Det ble langt på dag før jeg kunne ta fatt på stiginga for alvor. Like på 600 koten begynner først ura, men så var det også en del sva og også snø å gå på lenger opp. Syntes det var både langt og høyt til fortoppen 1356, men så var det drøyeste unnagjort. Derimot så egga innover til hovedtoppen  ut til å være nokså smal og flisete. Ville jeg komme forbi alle nabbene og de smaleste partiene? Det var bare å dra på og se. Tror det kan være nokså rufsete her seinere på sommeren, men nå lå det fremdeles nokså mye snø på sørhellinga som jeg forsiktig kunne gå og klyve på for å komme forbi. Jeg hadde tenkt meg muligheten, og tatt med både stegjern og isøks, men det var særdeles bløt snø - nesten som nysnø å regne. Ikke var det nødvendig med stegjern og jeg fortrakk stavene framfor isøks. Kommer du her i august kan det bli verre.




Tilbakeblikk. Ikke forsent å snu. Det skulle bli en lang marsj.
Her er Biellogaissa. Som man ser er ruta lett å skjønne. Jeg valgte stein opp og snø ned.
Et stykke før 1356. Hovedtoppen bak.



Bo skulle sett dette. Ville han gjettet hvor det var?






1356 med varde  - ingen hadde brydd seg med tilsvarende på hovedtoppen




-

Innpå hovedkulen. Småsurt der og ikke bedre at skoene var fulle av snø og smeltevann. Husk gamasjer!




-

Jeg er på veg ned og kikker på mine egne spor. 1356 lengst bort. Piggtind bak.


-


Thomastind, Store Lakselvtind, Langedalstind



-

Nede på salen og så må jeg opp igjen til 1356 i dyp snø.


På 1356 under returen.




-
Uhu



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

eTavle